Er zijn taalkwesties waarover heel verschillend kan worden gedacht. Taalkundige Frank Jansen behandelt iedere maand zo'n kwestie, en nodigt iedereen uit te reageren.

Moeten tv-presentatoren zich beleefder gedragen?

Frank Jansen

De Nederlander mag dan in het buitenland al van oudsher bekendstaan om zijn botheid, de laatste decennia is het zó erg geworden dat het zelfs onszelf opvalt. Geen wonder dat de politiek roept om een beschavingsoffensief. Of dat zal lukken is de vraag, zolang luidruchtige, eigendunkelijke en ontremde televisiepresentatoren als Paul de Leeuw en Gordon het verkeerde voorbeeld geven. Is het niet gewenst dat dergelijke presentatoren zich bewust worden van hun voorbeeldfunctie en zich beleefder gaan gedragen?


Voorstander Tegenstander

Ja, tv-presentatoren moeten zich beleefder gedragen.

Geen moment stil kunnen zitten of je mond kunnen houden, alles zeggen wat je voor de mond komt, nul komma nul zelfkritiek, vooral niet ten aanzien van je eigen humoristische talent, via een egoïstische U-bocht alle onderwerpen naar jezelf toe halen. Zulke eigenschappen bezorgden je vroeger een geduchte handicap, nu kun je er zo mee aan de slag bij de televisie. Niks niet met twee woorden spreken en correcte aanspreekvormen, niks niet wachten tot iemand antwoord geeft als je hem een vraag hebt gesteld, en om een mislukte grap zelf beginnen te bulderen, in plaats van hem toch maar niet maken.
Het kan niet anders of de toeschouwers die dit avond aan avond aanschouwen, denken dat het de norm is, en converseren in het dagelijks leven even horkerig. Of misschien doen ze het nóg erger, omdat ze het talent missen om zich onkwetsbaar te maken door af en toe het middel van zelfspot in te zetten. Dag aan dag, avond aan avond, bladert het publiek in een catalogus van onbeleefdheid. Daar kunnen opvoeders, politici en leraren met hun lessen in wellevendheid natuurlijk niet tegen opboksen. Het is daarom de hoogste tijd dat televisiepresentatoren aangesproken worden op hun onbeleefde gedrag.

Nee, tv-presentatoren hoeven zich niet beleefder te gedragen.

Waar het om het echt uitwisselen van opinies gaat, beschikken de omroepen over zorgvuldige presentatoren, die als klassieke gastheren hun best doen om alle gasten aan hun conversationele trekken te laten komen, en over voldoende gezag beschikken om eventuele minder welopgevoede gasten de mond te snoeren. Andere soorten programma's, zoals die van De Leeuw, kunnen we beter beschouwen als circusnummers, met de presentator als spreekstalmeester, dompteur en hansworst ineen, die bovendien beseft dat hij vóór alles moet blijven bewegen, in ieder geval met zijn mond.
Zo gauw De Leeuw normaal zou doen, percoleren de kijkcijfers in benedenwaartse zin, en wordt hij vervangen door een gretige griezel van GeenStijl. Daar komt bij: televisieprogramma's zijn het leven niet. Het publiek weet dat, en zal beslist niet proberen de conversatiestijl in het dagelijks leven over te nemen. Opvoeders, politici en leerkrachten moeten gewoon zelf beter hun best doen.


Moeten tv-presentatoren zich beleefder gedragen? Een stemming over deze stelling onder de lezers van het tijdschrift Onze Taal en de bezoekers van deze website leverde het volgende resultaat op:

Ja, tv-presentatoren moeten zich beleefder gedragen. (110 stemmen, 74,3 procent):

Nee, tv-presentatoren hoeven zich niet beleefder te gedragen. (38 stemmen, 25,7 procent):

Meningen van bezoekers van deze website

NaamOpmerking

M. Sok
16.03.2009 01:21

Ik vraag me nu af wat er eerder was, de maatschappij die deze brutaliteit heeft verwekt, gevormd en gekozen of de presentator die erop inspeelt. Zo zijn er ook een aantal beleefde, intelligente presentatoren te vinden op de buis. Denk dan aan Pauw, Witteman en de wisselende mensen van Nova. Het gedrag van deze mensen geeft blijkbaar dus ook niet af op het volk, als je de aanname al mag geloven dat de televisie gelijk is aan het volk. Wat je moet vermijden is het te snel trekken van conclusies. Het zou best zo kunnen zijn, het klinkt aannemelijk. Maar misschien is de kwestie toch niet zo zwart-wit en ligt het genuanceerder, zoals zoveel dingen in het leven. Voorlopig heb ik toch tegen gestemd omdat ik wel even genoeg heb van al die betuttelende maatregelen; het geeft mij stiekem toch een (misplaatst) gevoel van verhevenheid als ik P. de Leeuw kan 'wegzappen'.

marion van de bospoort
15.03.2009 11:44

Waarschijnlijk zijn zij bang om om met "gewoon gedrag en taalgebruik" niet op te vallen. Ik denk dat ook zo is.

Wim de Vries
15.03.2009 11:40

Iedereen moet zich beleefder gedragen. Wie dat niet doet moet er op aangesproken worden. Sociale controle helpt echt.

Wim PELLEKAAN
13.03.2009 14:23

Ben het helemaal met de voorstander eens!

Theo Opdam
12.03.2009 14:07

De naam Paul de Leeuw ging ik op een gegeven moment(in gedachte)uitspreken als Paul de Lul. Kijken naar zijn programma(het lijkt tegenwoordig wel een epedemie) doe ik gewoon niet meer vanaf die tijd en dat is toch al gauw weer een jaar of 6 geleden. En Gordon? Wát is dát? Wel jammer dat er zo weinig tijd en ruimte overblijft voor wél goede televisieprogramma's Met vriendelijke groet Th.J. Opdam

G.H. Vermeer
12.03.2009 12:58

Tv-uitzendingen zijn vrijwel voor iedereen bereikbaar. Ook voor hen die minder sterk in hun schoenen staan. De beïnvloeding mag niet onderschat worden, want velen denken dan dat het gedrag van presentatoren de norm is en nemen dit over.

Géza Hegedüs
11.03.2009 17:55

Zoals een hoop anderen in deze samenleving zich ook beleefder moeten gedragen.

brouwer
11.03.2009 16:37

Het is soms beschamend, mn op TV, zoals bv; Paul de leeuw !!!

Mevr. L. Vreugdenhil
10.03.2009 16:00

Het zal wel leeftijd- en/of opvoedinggebonden zijn, maar ik zie de humor niet in van grove of schuttingtaal. Soms is Paul de Leeuw leuk, maar vaker is hij grof en plat, gelukkig meestal ook onverstaanbaar. Hij geeft de indruk zichzelf erg leuk te vinden. Sommige cabaretiers zijn van hetzelfde laken een pak, hoe platter en grover, hoe leuker (het lijkt wel alsof de VARA daarop het patent heeft); wat een verademing zijn dan mensen als Paul van Vliet,en gelukkig nog vele anderen. Verbieden zal echter het tegendeel bewerken, niet doen dus!

T. Vandenheede
10.03.2009 09:54

Als ik denk aan de talloze keren dat ik me erger aan de ruwe, soms onbeschofte opmerkingen van Paul de Leeuw, antwoord ik volmondig 'ja' op de vraag of tv-presentatoren zich beleefder moeten gedragen. Van De Leeuw kunnen zijn gasten ook al wat meer verdragen, van andere presentatoren niet.

Lia Essenberg
10.03.2009 09:15

De meeste tv presentatoren gaan niet te ver maar soms, onder andere Paul de Leeuw, gaat, vind ik, wel eens te ver voor sommige mensen, ik hoop dat hij dat beseft!!!!!

Hanneke Storimans
08.03.2009 16:54

Hopelijk helpt het "iets". Natuurlijk, ik ga voor beleefdere t.v.presentatoren

Hanneke
08.03.2009 15:49

Er is al veel te veel gepraat over deze kwestie. Toon me het nest waaruit hij komt dan weet je genoeg. Wat een stakker,pauvre homme!!

PM
08.03.2009 12:54

Het onbeleefde gedrag van presentatoren wordt eigenlijk alleen getolereerd omdat ze beroemd zijn. Hetzelfde gedrag van gewone mensen zou worden afgestraft. Het probleem is dus niet dat ze een slecht voorbeeld zijn, maar dat het een geval is waarbij verschillende mensen niet gelijk zijn voor de wet.

roald Poortmans
07.03.2009 09:14

Televisie was ooit bedoeld als informatie en amusement. Voor beiden is een verstaanbaar taal nodig. Wat dat betrefd, is Paul de Leeuw van de grof vuil top-100. Als ik hem hoor, vlucht ik de kamer uit. Betreurenswaardig dat er in ONZE TAAL een foto stond.

Roald Poortmans
07.03.2009 09:06

Als er een vergelijking met Vlaamse media gemaakt wordt, is Nederland onder het nulpunt. Tien voor taal - zoals het was - bestaat ook niet meer

hj
06.03.2009 19:53

Normen en waarden. Tutoyeren en beledigen zijn geen onderdelen van een goede opvoeding.

h.kampen
05.03.2009 19:12

vooral pauldeleeuw is kampioen in onbeleefdheid!

Eep Francken
05.03.2009 14:35

Iedereen moet zich beleefder gedragen.

J. Coessens
05.03.2009 09:47

Niet alleen de tv-presentatoren moetn zich beleefder gedragen. De voorbeelden zijn legio: politiekers in de kamer, studenten scholieren op school, thuis en op straat, loketbedienden, maatschappelijk werksters; politiebeambten, om er maar een paar te noemen. De tv-presentator dus ook, tenware hij HET typetje moet spelen dat van hem verlangd wordt, de clown moet uithangen, bekakt MOET doen. Pfffff! Gelukkig is er dan nog de uitzetknop.

P.Berghoef
04.03.2009 15:31

Ik vind dat presentatoren zich niet alleen beleefder moeten gedragen, ze moeten zich ook, b.v. in hun kleding en haardracht, beter presenteren.Waarom gebeurt dat in het buitenland b.v. duitslaand en engeland veel beter.

Els Spin
04.03.2009 00:30

Ja, het kan best een stuk minder grof. Niet omdat anders heel Nederland denkt dat het zo hoort, maar omdat het totaal niet nodig is om zo grof te zijn. Van sommige presentatoren blijft misschien niet veel over zonder onwellevendheid, maar daarmee wordt dan mooi het kaf van het koren gescheiden.

hermine eckelboom
03.03.2009 13:13

Een bepaalde groepering lezers ziet een Paul de Leeuw of Gordon zeer beslist als hun grote voorbeeld voor hun houding in het leven. Kijk om je heen. Echter, in de Kamer wordt dezelfde histerische opruiende taal gebruikt door bepaalde groeperingen. En ook dat wordt klakkeloos getolereerd! Blijft onverlet dat opvoeding niet bij TV of Kamer ligt, maar thuis bij de ouders. En opvoeden is voorleven. (Arm kind van De Leeuw!)

Willem
02.03.2009 19:37

Ja, op een positive manier presenteren en interviewen draagt bij aan een fijne samenleving, waarin mensen zich tolerant naar elkaar toe gedragen. Het zelfde geldt voor elkaar groeten op straat Goedemorgen en of goedemiddag is zo makkelijk en zo prettig om te horen en te mogen ontvangen; het maakt je hele dag goed.

C. van Dam
02.03.2009 12:16

Voor 100%. Het is somtijds ergerlijk hoe deze figuren zich gedragen tegenover publiek en kijkers. Bij het artikel van de stelling prijkt de foto van Paul de Leeuw. Deze 'seigneur' mag wat mij betreft direct van de buis gehaald worden. Ik heb mij afgelopen zondag (22 febr) mateloos geërgerd aan zijn optreden op TV. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat het publiek het misselijkmakend optreden accepteerd. Alles en iedereen wordt belachelijk gemaakt onder luid gelach van iedereen inclusief het slachtoffer.

Sander
02.03.2009 11:55

Mensen hebben de neiging een "voorbeeld" te volgen, ook als dat een negatief voorbeeld is.

Ellen
01.03.2009 21:45

Televisie heeft al lang geen opvoedtaak meer en bovendien kun je wegzappen of de TV uit zetten. Als een groep mensen behoefte heeft aan meer beleefdheid op TV, dan zou daar ruimte voor moeten zijn in de programmering. Een kwestie van vraag en aanbod, lijkt me.

herman van poele
28.02.2009 13:37

Als het ja / nee is, dan zeg ik ja, ze moeten, maar eigenlijk kan het me niet schelen: ze doen maar. Struikel ik bij het zappen over een leeuw dan ben ik meteen weg. Ik heb geprobeerd hoor. Het fenomeen kan me echter niet boeien. Leve Joop van der Horst, die was wel grappig, op p. 58-60. Misschien moet ik dat boek over het einde .. toch maar eens gaan lezen.

Theo
28.02.2009 11:45

Ik ben allergisch voor Paul de Leeuw, zowel wat betreft zijn uiterlijk, zijn stem als datgene wat hij uitkraamt. Ik heb zijn programma's dan ook al jaren niet gezien of gehoord; als ik hem tijdens het zappen tegenkom weet ik niet hoe gauw ik moet doorzappen. Als ik de reacties hier lees, is Paul de Leeuw nog niet veranderd, maar helaas is hij wél populairder geworden. Dat zegt wel iets. De opmerking die het meest hout snijdt komt wat mij betreft dan ook van Marianne Plijnaar: 'Het feit dat dergelijk gedrag wordt getolereerd (en erger nog: enorm populair blijkt te zijn!) is op zich al een bewijs van normvervaging.' Daar ben ik het helemaal mee eens.

Theo Dekker
27.02.2009 17:45

Ik vrees dat mensen als Paul de Leeuw niet de norm stellen maar de norm volgen. Ik erger me er weinig aan want ik heb in de loop der tijd de behoefte verloren TV te kijken.

Sergeant van Wevelickhoven
26.02.2009 21:42

Mensen mensen wat een stelling toch weer van OT. Maak je maar eens wat meer druk om de verdrukking van het nederlands (engels dus) zowel van buitenuit als binnen uit. Dat lijkt me meer de bedoeling !

W.hoenderdos-Franken
25.02.2009 15:18

De presentatoren, van TV en Radio, moeten het goede voorbeeld geven. Kinderen en buitenlanders leren hier veel van onze taal. Laten we het een beetje netjes houden!

C.S. van Dedem
24.02.2009 13:30

Waarom heet deze rubriek overigens Hom of Kuit? Bij mijn weten luidt de uitdrukking "haring of kuit".

L. van Leeuwen
23.02.2009 19:17

wij zijn als land wel erg ver, figuurlijk èn letterlijk, van God los. handelen en spreken vanuit liefde voor elkaar, respect of zelfs maar beschaving raken we steeds meer kwijt. het begin van het eind!

M. Vader
23.02.2009 17:44

Een presentator/nieuwslezer maakt deel uit van een organisatie (omroep, NOS, maar ook een woordvoerder van een instantie presenteert zijn bedrijf. Zij vertegenwooridgen dus een orgaan. Dat orgaan wordt gewaardeerd aan de hand van de presentator. Wie wil er slecht afkomen? Dus: In kleding, gedrag en uitingen moet het perfect zijn.


23.02.2009 14:03

vooral de kwakende nichten

Gerard J. Staal
23.02.2009 13:29

Ja, Paul de Leeuw is wel de ergste patjepeeër: lomp, grof, protserig, schreeuwerig, de incarnatie van de eigendunk, echt een sieraad voor de VARA! Dat hij oerlelijk is, daar kan hij niks aan doen. Ik heb altijd een associatie met een gewassen varken. Maar wat uit die man z'n mond komt in die lelijke, scherpe taal. Als hij over zijn anderhalve haar wrijft, ligt de zaal al krom van het lachen. Wat een niveau!

els van Timmeren
22.02.2009 16:47

Ik erger me eraan, dat je blijkbaar kunt verdienen met schofferen en toespelingen op je geaardheid. Zo grof en bot, het houdt niet op (gebrek aan tekst)? Ze vinden het zelf om te gieren. Ik niet.

cleo
22.02.2009 12:06

ja,tv-presentatoren moeten zich beleefder gedragen

Marianne Plijnaar
22.02.2009 11:36

Gedrag en werkwijze van sommige presentatoren laten veel te wensen over. Met name Paul de Leeuw is niet om aan te zien. Een zo populair iemand kan nooit een goede invloed hebben. Het feit dat dergelijk gedrag wordt getolereerd (en erger nog: enorm populair blijkt te zijn!) is op zich al een bewijs van normvervaging. Met vriendelijke groet, Marianne Plijnaar

Jos van Soest
20.02.2009 20:28

Boerenkinkels als Paul de Leeuw moeten maar helemaal van het scherm gehaald worden.

jellie van eenennaam
19.02.2009 15:13

Vind het in eerste instantie de taak van de ouders hun kinderen beleefdheid bij te brengen. Daarna de leraren en voor zover kinderen al interesse hebben voor politiek, hebben politici natuurlijk een voorbeeldfunktie.

J.Peters
18.02.2009 19:28

Het is niet zo dat presenta-toren zich beleefder moeten gedragen. Het merendeel doet dit in voldoende mate.Een enkeling gaat daarin wel eens te ver.De laatste presentatie van de vrouw in de overgang was een leuke vondst. Met z'n gehinnik en opmerkingen ten opzichte van de vragenstelster toonde Paul de Leeuw zeker geen goede smaak. Ging hier soms te ver.

A. van der Bij-Tuerlings
18.02.2009 15:36

Ook het onbeperkt jij-en en jouwen zou mogen verminderen.

G van Gelder
18.02.2009 14:32

om presentator van zo'n 'verbaal geweld' programma te worden moet je wel meer dan redelijk onbeleefd zijn. een verzoek tot aanpassing zal geen enkel gehoor vinden bij diegene bij wie het het meest nodig is.

rally breuer
18.02.2009 13:41

ben het met de stelling eens

E. P. Kallenbach
18.02.2009 10:05

Hebben toch een soort voorbeeldfunctie. Stralen dus voorbeeldig onfatsoen ( en vaak ranzigheid ) uit.

A.Vreugdenhil
17.02.2009 21:44

Geheel eens met bovenstaande.Jammer dat kijkcijfers het winnen van fatsoen. Als er een volk van goden was zou het democratisch zijn... wij zijn democratisch en dreigen de laatste schijn van goddelijkheid te verliezen.

Doetie Ketellapper
17.02.2009 19:15

Gelukkig zijn er niet veel presentatoren zoals Paul de Leeuw. En je hoeft niet te kijken! Ik denk ook niet dat het publiek massaal deze stijl zal overnemen. Helaas vinden veel mensen dit wel leuk!

Kees Meijer
17.02.2009 15:57

Zoals Paul de Leeuw, prima entertainer, maar te onbeschoft, en alles sexueel getint.

joop p. houtkoop
17.02.2009 11:21

Hoewel ik zéker geen Paul de Leeuw fan ben, ben ik blij dat er een aan/uit knop aan mij tv zit. Ik mag en kan nu zelf bepalen wat mijn kleinkinderen en ik wel of niet (mogen) horen/zien.

Moeder Barberin, Chavanon
17.02.2009 08:30

Ik vind dat men zich wat correcter kan opstellen. Willem Ruis, Fred Oster, Grizzly Adams. Allemaal fatsoenlijke mensen van vroeger. Ik erger me aan het taalgebruik. Tot na de break. Wat een performance. So What. Tijd voor de commercials. Laten we je auto pimpen. Juist ja daar heb je die verengselsing weer. En dat vind ik dus de onbeleefde component, de moedertaal nekken !

Peter Noordermeer
17.02.2009 01:52

Ik vind dat De Leeuw in hoge mate heeft bijgedragen aan de toegenomen horkerigheid in het publieke domein.

Patrick van Brakel
16.02.2009 15:47

"Opvoeders, politici en leerkrachten moeten gewoon zelf beter hun best doen." Juist. Maar "zo gauw De Leeuw normaal zou doen, percoleren de kijkcijfers in benedenwaartse zin". Bloed en spelen dus. Ooit waren racistische en discriminerende uitspraken ook "leuk". Een platform bieden aan botheid, komaan. Tenzij je een maatschappij met die eigenschap wenst natuurlijk.

Roosje
16.02.2009 15:19

Gisteren, tijdens de tweede uitzending van Bananasplit, zag ik in dit verband iets grappigs. Frans Bauer had iemand aan tafel die voor de gek was gehouden. Hij wilde zeggen: dan word je een oor aangenaaid. Hij zei echter: dan word je een oor aange- puntje puntje puntje. Dat is toch wel een super-nette overcorrctie! ;-)

Walther van Hulten
16.02.2009 12:45

Met grove taal krijgt met goede kijkcijfers. Ook onder grove taal reken ik het gedrag van sommigen die zich als mentaal, of motorisch gestoorde mensen gedragen. Ook dat levert hoge kijkcijfers op. Het wordt inderdaad tijd dat men gaat proberen om de kijkcijfers met programma's met een zekere inhoud te produreren. Puurvermaak is ook waardevol, maar dan zonder grof te zijn of minder validen te kwetsen. W. van Hulten.

A. Meijer
16.02.2009 11:46

Zij dragen nu bij aan de verloedering van de Nederlander

R. van Ditzhuyzen
15.02.2009 16:52

Tv-presentatoren vervullen, of ze willen of niet, een voorbeeldfunctie. Kijkers apen hen na, dus ook als presentatoren ordinair gedrag vertonen. Kijkers denken dat het zo hoort, dat dit 'normaal' is. En ja, zulk gedrag wórdt ook normaal als het telkens op tv/radio te zien / horen is.

Het antwoord blijft schuldig
15.02.2009 02:57

In het algemeen zouden zeker personen in een dienstverlenende functie zich beleefder moeten gedragen. Denk hierbij aan spoorwegpersoneel, personeel op postkantoren, bedienend personeel in de horeca, grondpersoneel op nationale luchthavens. In het buitenland is vaak een opleiding vereist voor het uitvoeren van dienstverlenende beroepen. In Nederland wordt de gasten in het restaurant toegesnauwd "Wat willen jullie drinken!" (zonder vraagteken), of roept een bijziende conducteur "Oprotten bij die deuren, klootzakken!", wanneer er een paar deuren verder een oude dame moeite heeft met instappen. Bekend zijn ook de supermarktcaissières die een lof niet van een prei kunnen onderscheiden en de nietsvermoedende klant – stelt u zich een emeritus hoogleraar Nederlandse taal- en letterkunde voor – vriendelijk vragen “wil je bonnetje nog?” nadat zij met een “asjeblieft” het ongevraagd afgeronde wisselgeld hebben overhandigd. “Tutoyeren wij elkaar?”, vroeg de als classicus gepromoveerde nog aan dovemansoren terwijl hij de Pokémonzegels naast de ene bewaarde voedselbon in de portefeuille opborg.

F.H.U. Frank
14.02.2009 20:32

(bedoelt u met mailadres het email-adres?: niet duidelijk)

G.E.de Wit
14.02.2009 16:46

Mijn leeftijd is 78 jaar. Daarmee is wel iets gezegd.Ik ben opgevoed met eerbied voor de mmens. Beleefdheid, respect,rekening houden met anderen enz. Derhalve dienen tv-presentatoren zich ook op deze wijze tot mij te richten

W.Smaling
14.02.2009 16:45

Het aanspreken van.b.v.: We spreken met Jan Peter Balkenende, goedenavond meneer Balkenende wat denkt u van...... Zeer onbeleefd!!!!

A.Martens
14.02.2009 15:34

TV-presentatoren hebben een voorbeeldfunctie. Woordgebruik en gedrag op TV wordt als acceptabel cq normaal ervaren; zeker op de reguliere/gesubsidieerde zenders. Bij andere zenders kies je ervoor om dingen anders of andere dingen te zien. Opvoeden, ook via de media, is niet erg en echt nodig.

A.Weterings
14.02.2009 14:44

laat maar kletsen, er zit een uit-knop aan een t.v.CNFN

Benny Snepvangers
14.02.2009 00:33

ik had nooit gedacht dat ik ooit zo ouwezakkerig op een stelling zou reageren. ik herinner me van lang geleden een campagne van een jaar lang om het imago van onze LOM-school op te poetsen. komt me daar zo'n Oliebol de Leeuw aanzetten. "goh wat ben jij dom, jij hebt zeker alleen maar LOM-school gehad?" zegt de Oliebol. deze vleesgeworden Oliebol was niet bereid tot het geven van een reactie destijds. het horen van deze naam alleen al doet mijn bloed nog steeds koken. ik ben eigenlijk tegen lijfstraffen, maar af en toe een beetje geselen in het geval van deze eh dinges zou misschien moeten mogen?

michel
13.02.2009 16:51

Het is tenslotte entertainment

roos meertens
13.02.2009 16:33

te veel presentatoren zijn slecht in hun taalgebruik en uitspraak,zijn schreeuwerig en bot, onbeleefd en vol eigendunk. En al helemaal niet grappig! Hoe komen wij van hen af?

J. Assink
13.02.2009 10:39

Is Paul de Leeuw leuk? Nee, hij is onbeschoft!

A. Broekhof
13.02.2009 10:06

Gelukkig heb je ook nog zoiets als een afstandsbediening en een uitknop.

ernst pattynama
10.02.2009 13:22

Ik zou de P. de Leeuw c.s. het voordeel van de twijfel willen geven en geloven dat alles van te voren (vantevoren?) is afgesproken. "Stoor je niet aan mijn onbeschoftheden, ik bedoel het niet zo..." enz. Want ik weiger te geloven dat PdeL werkelijk zo vlerkerig is... Of...?

C L Snijder-Kardux
09.02.2009 16:05

Jammer dat mensen zo met de taal omgaan.

Jan E.D.Visser
09.02.2009 14:47

Vooral die presentatoren die ten koste van de ander de lachers op zijn/haar hand proberen te krijgen. Leedvermaak! Daarnaast de vaak irritante en autori- taire houding die sommige intevieuwers zich denken te kunnen aanmeten!

Benny Snepvangers
08.02.2009 02:45

nog een aanvulling na wat ik net over P. de Leeuw heb gelezen: EEN opmerking van deze eikel ("u bent dom, heeft u alleen maar LOM-school gehad?") heeft mij als docent op zo'n school uren tijds op ouderavonden gekost. De Leeuw is voor zijn LOM-school gezakt. Terecht. LOM-scholen (en ook ZMOK), dat vergt intelligentie, ver uitstijgend boven dat van die eikel. mocht iemand een anti-P.deLeeuw fanclub oprichten - ik word lid!

Benny Snepvangers
08.02.2009 02:34

ik heb er geen behoefte aan om familiair te worden aangesproken door mohammed en alleman.

Hellen W.van Ee
07.02.2009 16:19

Daar komt nog bij dat vloeken ook gemeengoed wordt. (ik ben geen belijdend lid van enige kerk) Krachttermen kunnen ook op een andere manier geuit worden.

andre meulman
06.02.2009 10:02

Onder gasten zitten ook kwetsbare mensen.

Bart Maréchal
05.02.2009 17:11

En ook een beeje op taalfouten letten

Ton
05.02.2009 15:59

Ja leedvermaak zoals ik het dan noem, of leuker zijn dan de je gast en zelfs ten koste van je gast moet niet kunnen. Ook al wordt gezegd dat je dat "mag verwachten". Het is gewoon Geen Stijl.

Ron van Stokkum
04.02.2009 14:59

Veel presentatoren vinden zichzelf belangrijker dan hun gasten. Zij lachen het hardst om zichzelf en kleineren hun gasten. De bekendste voorbeelden in deze categorie vind ik de heren P. de Leeuw en M. van Nieuwkerk. Wanneer laten zij een gast eens uitspreken? Wanneer tonen zij respect voor de mening van hun gasten?

Tanka Van Ruysdaelen
03.02.2009 17:10

'Onbeleefd' vind ik in dit verband een tuttig woord. Waarom niet 'respectloos'? Dat zo'n Paul de Leeuw in Nederland zo populair kan zijn, verbaast me als Vlaamse zeer. Wij hebben ook allerlei troep de de tv, zoals soapseries in een erbarmelijk tussentaaltje, maar zoveel luidruchtige eigendunkelijkheid als de heer De Leeuw over zijn miljoenenpubliek uitschreeeuwt, getuigt van lompheid en wansmaak. En dat publiek maar lachen, gieren, BRULLEN. Gelukkig is het zapapparaat in de buurt.

Theo Bakker
03.02.2009 12:19

Ik ben geen bewonderaar van De Leeuw, maar zijn en vergelijkbare programma's moet je inderdaad zien als circusnummers. Ik zou het al heel wat vinden als serieuze programma's meer aandacht besteden aan een degelijke aanpak, mooi en goed taalgebruik, een verzorgde en een natuurlijke zinsmelodie. (Sommige correspondenten zeggen hun tekstjes op als een basisscholier.)

Amanda
02.02.2009 18:08

niet alles zo serieus nemen

Thierry van Goor
02.02.2009 14:10

Ik vind dat taalgebruik niet in de weg moet staan met de manier hoe je iets wil uitdrukken, maar dit moet niet zomaar worden gebruikt in dagelijkse gesprekken.

Iris
02.02.2009 14:10

de mensen die bijvoorbeeld door Paul de Leeuw belachelijk maakt, kiezen er zelf voor door een wens in te sturen. als je het gedrag dat Paul de Leeuw laat zien gaat kopieren, zullen de mensen die dit hier niet zelf om vragen en die dit niet willen, je echt wel corrigeren.

joris welles
02.02.2009 14:08

anders worden tv programma's zoals De Leeuw erg saai. daarnaast weten presentatoren zoals De Leeuw ook wel waarneer ze moeten stoppen, want te veel brutaliteit zegt de mensen thuis van ik ga daar niet heen, ik wordt alleen uitgescholden. en dan draait De Leeuw geen winst meer.

Pim Verhoeff
02.02.2009 14:08

Als alle presentatoren alleen maar beleefd zijn. dan is het niet meer leuk om naar bijvoorbeeld een programma als Mooi weer de leeuw te kijken.

Niels
02.02.2009 14:03

tv is niet leuk met van die saaie presentators die goed opgevoed zijn en geen stoute grapjes mogen maken!

David
02.02.2009 14:03

je moet zelf bepalen. als je het niet leuk vind om naar die onbeleefde tv presentatoren te kijken dan doe je dat,,,, niet zo simpel is het.. MAFKEZENNNNN

ewe
02.02.2009 14:00

je hebt eigen keuze, je wordt niet gedwongen naar die tv presentatoren te kijken.

Niels
02.02.2009 13:59

tv is niet leuk met van die saaie presentators die goed opgevoed zijn en geen stoute grapjes mogen maken!

bartolomeus
02.02.2009 13:59

Iedereen mag zichzelf blijven en mag vrijheid van meningsuiting geven. Als mensen daar niet tegen kunnen, rotten ze maar op.

van de Ven
02.02.2009 13:49

Televisie is dan wel het leven niet, maar ik denk toch dat heel veel mensen vinden dat het een afspiegeling van de maatschappij is. Niet voor niets worden er veel kreten die op TV geslaakt worden in het dagelijks taalgebruik overgenomen. TV en het dagelijks leven hebben alles met elkaar te maken!