Les in handschrift: stimuleren of afbouwen?

Over een paar dagen begint de Week van het Handschrift. Wat vindt u? Verdient het handschrift veel aandacht in het onderwijs, of kunnen kinderen beter andere dingen leren, nu toch bijna alles elektronisch gaat?

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

meer gaan stimuleren(1034 stemmen, 81%)

op dit niveau behouden(211 stemmen, 16%)

afbouwen en de lestijd besteden aan nuttiger dingen(35 stemmen, 3%)

Wilt u een reactie plaatsen? Accepteer dan eerst onze cookies.

Reacties Er zijn 93 reacties

alferink

stimuleren

Ludo Coulier

Ik vind dat een verzorgd handschrift noodzakelijk blijft. Als je aan kinderen de boodschap meegeeft dat het niet zo belangrijk is om net te schrijven, beginnen ze erop los te krabbelen en kunnen ze hun eigen hanenpoten niet meer lezen. Dus louter vanuit didactisch oogpunt is dit een noodzaak. Maar ook pedagogisch gezien kan het toch geen kwaad om kinderen leesbaar te leren schrijven; het is eigenlijk gewoon een elementaire vorm van beleefdheid om anderen de kans te geven je geschriften te lezen. Waarvoor dient het anders? Wat die digitalisering betreft: schrijven zal wellicht niet zo vlug helemaal verdwijnen.

 

Astrid

Uiteraard moet het Handschrift en daarmee het goed leren schrijven ondersteund worden. Er zijn de afgelopen jaren genoeg wetenschappelijk onderbouwde argumenten verschenen. Daarvoor hoef je niet apart een boek voor aan te schaffen. Waar je wel op moet letten is, hoe je kinderen zonder verwarring te veroorzaken kunt instrueren. Bij de instructie gaat het nl. nog steeds fout. Daardoor komen veel kinderen niet verder en een leerkracht die tijdens de opleiding PABO onvoldoende les in dit vak op heeft gehad weet geen oplossing en stuurt kinderen onverwijld naar een fysiotherapeut. Dit is een veel voorkomende zeer ondoordachte oplossing. (en de juf heeft verder geen zorg) Ineens wordt het leren schrijven een pseudo medische kwaal. Een fysiotherapeut is uiteraard niet geschoold in grafisch vormgeven. Lees liever een boek waaruit je alle informatie over goed schrijfonderwijs kunt halen en de kinderen op niveau instructie kunt bieden “Schriftkennis”.  https://www.webedu.nl/bestellen/eduplaza/catalog/4081-handschriftonderwijs
Lees ook voor heel veel onderbouwing: http://www.schriftontwikkeling.nl
Mocht u nog vragen over de mogelijkheden van goed schrijfonderwijs hebben: http://www.schriftotwikkeling.nl

Ity

Ik heb wel 100.000 redenen en ideeen om meer te stimuleren .
Één dag geen internet: geen onderwijs?
Op dit moment komen er al te veel kinderen van de basisschool af die nauwelijks kunnen schrijven - daardoor ook geen tempo hebben, lastig op het VWO
Computer en kunnen schrijven zijn vaardigheden die je door heel veel te doen leert

Holtkamp

meer gaan stimuleren

Egbert Kats

Na alle vorige reacties wil ik er dit nog aan toevoegen: Zelf heb ik ervaren dat kinderen in groep 3 het leren van schrijfletters als iets magisch ervaren. Ze zijn heel gemotiveerd tekens te schrijven die anderen kunnen lezen. Daarom stond in het (verre) verleden het beheersen van de schrijfkunst hoog in aanzien. Zetten we een schrijfcultuur van 5000 jaar in één generatie overboord? Over hoe we de letters aan moeten leren, zullen we het in ons landje wel nooit helemaal eens worden, maar dat ze naast typen eveneens geschreven moeten worden is een vereiste.

Leon van den Berg

Het gaat mij in dit verband nog niet eens om het schrijven zelf, maar vooral om de fijn-motorische vaardigheden die daarmee ontwikkeld worden. Die handige en nauwekeurige vingers hebben we ook in de toekomst zeker nog veel nodig.

Henk Thuijls

Mo Veld (17 januari 2019) verwoordt het m.i. perfect.
Tijdens opleiding voor onderwijzer leerden we rond 1962 al: Kennis verwerven middels meerdere zintuigen zorgt er voor dat de stof meer beklijft. Bovendien zijn er veel praktische redenen te noemen (wat in veel reacties te lezen is). Alleen,  een goed handschrift hoeft geen schoonschrift te zijn!

Mariona Sinia

3 goede onderzoeken over schrijven versus typen:
Leren schrijven zorgt voor een hoger leesniveau https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/4w/4w_magazine_2013-3.pdf
Schrijven is voor studenten ook beter dan typen om de stof te onthouden zegt hoogleraar Paul Kirschner:
https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/typen-of-schrijven
en -hoewel iets breder dan dit onderwerp- waarschuwt prof. dr. Manfred Spitzer “Hoe meer kinderen met ‘beeldschermen’ bezig zijn, des te slechter het is voor hun concentratievermogen, taalverwerving en sociale vaardigheden. „En je ziet de resultaten in de samenleving. Computerverslaving, aandacht stoornissen, depressies bij kinderen. En sinds vijftien jaar stijgt ook het IQ niet meer, het daalt zelfs een beetje…” https://wij-leren.nl/digitale-dementie.php

Sandra Triou

Schrijven is niet alleen goed voor de fijne motoriek en voor bijvoorbeeld het maken van aantekeningen (op een gestructureerde manier). Uit onderzoek is gebleken dat het schrijven andere verbindingen maakt in de hersenen dan het typen van informatie: ook goed voor kennisverwerving dus!

Door deze website te gebruiken accepteert u de cookies zoals beschreven in het cookiebeleid.

OK