Les in handschrift: stimuleren of afbouwen?

Over een paar dagen begint de Week van het Handschrift. Wat vindt u? Verdient het handschrift veel aandacht in het onderwijs, of kunnen kinderen beter andere dingen leren, nu toch bijna alles elektronisch gaat?

Deze poll is gesloten. De uitslag was als volgt:

meer gaan stimuleren(1034 stemmen, 81%)

op dit niveau behouden(211 stemmen, 16%)

afbouwen en de lestijd besteden aan nuttiger dingen(35 stemmen, 3%)

Wilt u een reactie plaatsen? Accepteer dan eerst onze cookies.

Reacties Er zijn 93 reacties

Jannet Andries

Door iets op te schrijven worden je hersenen anders geactiveerd, dan wanneer je iets typt. Zelf iets opschrijven wordt beter onthouden. Wie schrijft, die blijft!

Jamilla

Ondanks dat eigenlijk alles nu digitaal gaat is het toch van groot belang dat een handschrift leesbaar blijft. Hoe vaak ik de leerlingen iets zie schrijven en het gewoon niet ontcijferen is. Dat maakt het nakijken niet makkelijker en voor de motoriek lijkt het me ook niet echt goed, typen vergt een andere inspanning dan schrijven.
Hoewel we mee moeten zullen gaan met de technologische ontwikkelingen ben ik van mening dat we het schrijven moeten blijven stimuleren zodat we het niet over een aantal jaren kwijt zullen zijn.

Loes Hozeman

Ik zie geregeld jonge collega’s iets noteren op een manier waarvan je zelf spontaan kramp krijgt. Ze kunnen amper meer een pen vasthouden en het handschrift is nauwelijks te ontcijferen.

Door deze website te gebruiken accepteert u de cookies zoals beschreven in het cookiebeleid.

OK