Het was heel even schrikken, het nieuws dat uitgeverij Van Dale te koop staat. Het zou toch niet waar zijn! Er gaat toch niet weer een essentieel onderdeel van onze taalcultuur roemloos ten onder, omdat het aanstonds wordt aangekocht door een groot Chinees concern!

Tot ik besefte dat dit eigenlijk goed nieuws zou kunnen zijn, want om eerlijk te zijn is Van Dale in de laatste vijf tot tien jaar behoorlijk verloederd geraakt. Ooit was het een prachtbedrijf, met een grote onderzoeksafdeling, waar het woordenboek van de toekomst ontwikkeld werd en de prachtigste plannen werden gemaakt voor digitale technieken en andere nieuwe snufjes. Het was ook een succesvol bedrijf, onder andere doordat het een prachtige, gezaghebbende merknaam had opgebouwd. Als er een nieuwe druk van het woordenboek uitkwam, haalde dit steevast het 8-uurjournaal. Welke nieuwe woorden stonden er deze keer in? Welke woorden waren verdwenen? Iedere uitgever zou smullen voor zo veel aandacht voor een simpele nieuwe editie.

De laatste jaren kwam de klad erin. Het onderzoek ging eruit, de marketing kwam erin. Het bedrijf werd onpersoonlijk en verloor daardoor veel van zijn prestige. Van Dale werd van een instituut een merknaam en dat deed Van Dale geen goed. De huidige verkoop van het bedrijf laat zien dat al die marketingjongens wel van alles wat ze 'irrelevant' vonden hebben weggedrukt, maar daar kennelijk geen goede verkoopcijfers tegenover wisten te plaatsen. (De pareltjes van het bedrijf zijn de twee hoofdredacteuren van de grote Van Dale, Ton den Boon en Ruud Hendrickx, die volgens mij allebei freelancer zijn.)

En daarom is deze verkoop uiteindelijk misschien een zegen. Laten wij, taalliefhebbers, de handen ineen slaan en Van Dale opkopen! Dan ontslaan we al die marketingjongens en stellen van het vrijkomende geld een redactie aan die een prachtig woordenboek maakt en een clubje mensen die daar een slimme internettoepassing van weten te maken. Geld hoeven we niet te verdienen, maar zo'n initiatief zou zichzelf toch moeten kunnen bedruipen. Met de eerstvolgende editie gaan we in ieder geval het 8-uurjournaal halen.


Marc van Oostendorp