Zaterdag 5 februari vond in Leiden de zestiende editie van de Taalkunde Olympiade plaats. Honderdvijfentwintig scholieren uit 4, 5 en 6 vwo namen voor één middag plaats in de college­banken van de Universiteit Leiden, waar ze vragen kregen voorgeschoteld over onder meer het Orchonschrift en het Ojibwe. De deelnemers zijn geselecteerd via online voorrondes, en de vier besten mogen komende zomer naar India voor de Internationale Taalkunde Olympiade. Hoe brachten ze het ervanaf?

Mixteeks
In de pauze, na drie van de zes opgaven, worden ervaringen uitgewisseld. Het viel mee: "Ik heb verrassend veel van de opdrachten af kunnen krijgen", vertelt Tünde Meijer uit Amersfoort. Uit alle reacties blijkt ook dat wiskundige kwaliteiten net zo belangrijk zijn als taalinzicht. "Het gaat misschien nog wel meer om het leggen van verbanden dan om specifieke talenkennis", aldus Rieke Buitendijk (ook Amersfoort). Voor Linda Kok uit Vlaardingen waren de opdrachten waarbij wiskundig inzicht nodig was, gemakkelijker dan de specifieke taalvragen. De vraag over het Chalcatongo-Mixteeks (een Mexicaanse taal) ging haar bijvoorbeeld goed af, terwijl ze de opdracht over de Nederlandse taal heel moeilijk vond. "Daar begreep ik de vraag soms niet eens, er kwam veel minder wiskunde aan te pas."

Puzzeltjes
Behalve scholieren zitten er ook enthousiaste docenten in de zaal. "Ik ben met een hele groep scholieren naar Leiden gekomen", vertelt docent klassieke talen Henkjan Sprokholt uit Gouda trots. Hij komt elk jaar naar de olympiade en neemt de opdrachten mee terug voor zijn lessen op school. "De leerlingen vinden dit soort taalkundige puzzeltjes leuk."

Na vier uur puzzelen is de tijd om, en worden alle opgaven ingeleverd. De komende maand wordt alles nagekeken, en begin maart wordt bekendgemaakt wie er naar India mag. Maar winnen is niet voor iedereen het belangrijkste. "Ik vind het vooral leuk om puzzels op te lossen", zegt Linda Kok, en ook Tünde Meijer en Rieke Buitendijk rekenen nergens op: "Winnen? Nee hoor!", lachen ze in koor.


  • De Taalkunde Olympiade werd, net als vorig jaar, gewonnen door Pim Spelier.
  • Download hier alle opdrachten en de bijhorende uitwerkingen (pdf).

Zie voor een uitgebreider verslag van de Taalkunde Olympiade het artikel van IJsbrand Terpstra op de site van de Universiteit Leiden.